Sunday, July 28, 2013

[Fanfiction] Sequel 'Life' - Believe [Chapter 1]


Title: Sequel 'Life' - Believe

Author: Kim Soo Mi
ask.fm

Cover Credit: SuhaizART
-owned by me-

Cast: Jessica Jung | Wu Yi Fan | Oh Sehun | Xi Luhan

Genre: Friendship, Romance, Agnts

Author's Note :

FF ini terinspirasi dari komik yang aku baca, berjudul 'Jiwa 16 [Part 2-2]', karangan Aikawa Saki. Maaf kalo alur nya kecepatan ;> warning typo!

Jadi aku kasi tau yah

Takase Kazuki as Wu Yi Fan
Kajura Saya as Jung Soo Yeon
Yunosuke as Xi Luhan
Hiragi Naoto as Oh Sehun

New character:

Sawashiro Erina as Kwon YuRi

Maaf sebelumnya. Baca di sini (penting) sebelum melanjutkan baca ff ini.

===

"Kita akan mulakan rekaman sekarang..."

Terlihat SooYeon yang sedang memakai gaun berwarna merah jambu yang melihatkan tampangnya sangat cantik seperti seorang bidadari.

Perasaan SooYeon sekarang sangat berdebar-debar. 

Akhirnya aku di sini. Di dalam penggambaran musik video debutku.

♪ Kau membuka tabir diriku..
Duniaku kini semakin cerah....
Tiap kali kupejam mata, dalam hatiku hanya terbayang..
senyuman di wajahmu.. ♪

"Waa.. Ini memang tepat sekali pilihan Wufan!" bisik seseorang

"Di berjaya!"

....dengan suara ini... Aku akan menyanyi.. Biarkan suaraku menyentuh jiwa mereka yang ingin mendengar suaraku..

Walau seteguh mana impianku untuk bersamamu, 
kini kau menghilang entah ke mana...
Walau sekuat mana jeritanku..
Kau tak mungkin mendengarnya lagi.. ♪

Lagu ini memang mudah untuk dinyanyikan... Lagu ciptaan khas Wufan untukku.. 

Aku ingin terus menyanyi...

Kerana aku ingin tahu...

Aku rasa seperti ingin terus menyanyi...

Aku mahu lebih dekat dengannya...

Aku ingin jadi insan terpenting dalam hidup Wufan..

===

"Kenapa sekarang..."


"Okey.. kita hendak check hasil rekaman semula sekarang.."

"Erm.. Gimana yah nyanyian ku?" tanya SooYeon dengan perasaan dag-dig-dug

"Nyanyian kamu bertambah baik saja!"

"Nae. Itu benar. Sekarang, kita semua sudah merasakan bahwa kamu mengeluarkan jiwa yang terdapat dalam lagu itu.." komen salah satu produser itu

"Wah..Gomawo.. gomawo.."

"Aku senang sekali!" ucap SooYeon sambil membungkukkan badanny dengan perasaan gembira

"Mwo?! Ini kan aku.." ujar SooYeon saat melihat dirinya di dalam kamera

'pa ini rupaku saat berada dalam kamera?' batin SooYeon

'It's different.. Aku terlihat lebih cantik...'

"Aku ingin tahu pendapat Wufan.."

"Apa yah pendapatnya?"

Sudah hampir seminggu aku tidak menemuinya...

===

"Kenapa baru sekarang aku teringat soal ini?" ujar seorang namja yang tak lain adalah seorang Wufan, yang sedang duduk sendiri di atas bangku taman sambil menatap datar ke hadapan

Wajahnya.. Gaya nyanyiannya...

Memang serupa sekali...

Tapi...

Apa aku masih dihantui bayangannya?

'Aku sudah mendapat tawaran menjadi penyanyi solo.."

'Jadi..Aku ingin break dengan Wufan..Mulai dari sekarang..Dia cuman penulis lagu untukku saja..'

Selama ini semua yeoja di dalam dunia inicuman ingin rapat denganku hanya untuk mendapat peluang rekaman..

Dia juga antara yeoja itu. Ex-xouple yang hanya inginkan kesempatan.

Sebab itu aku hanya melayan mereka sama rate aja. Tapi, sebenarnya aku benar-benar tidak mempunyai hati sama sekali dengan mereka.

Tapi...SooYeon..

,,,tidak sama langsung seperti yeoja lain yang pernah aku kenal...

"Dia tidak mempunyai niat lain.. Lagi juga, dia jenis yang tidak mengada-ada" ucap Wufan sambil tersenyum

"Wufan!"

Tiba-tiba ada seseorang yang memeluknya dari belakang dengan tergesa-gesa

"Apa kamu sudah melihat musik videoku?" ucap orang itu 

'Kris.. Please berhenti dulu tulis lagunya.. Ayo kita keluar...'

'Jangan ganggu aku dulu.. Aku sedang membuat lagu..."

..!?

"Ah.."

"SooYeon..."

"Aku minta maaf karena mengejutkan kamu.." ucap SooYeon sambil menunduk

"Tidak.. aku hanya terkejut saja kau tiba-tiba datang kemari.." balas Wufan sambil tersenyum nakal

"Rasanya nyanyian kamu sudah semakin cukup bagus sekarang..."

"Ah?"

"Mwo?! Benar?"

"Aku rasa masih baru lagi yang kamu kata kamu tidak berminat sekali dalam hal menyanyi.."

"Nae.. Itu benar.. tapi.."

"Sekarang, aku mahu..."

"Karena, sudah ramai orang yang sudah membantuku.."
"Aku tidak boleh mengalah begitu saja.."

"Lagi juga, aku sudah mendapat lagu yang kamu tulis khas untukku..."
"SooYeon, kita harus memulakannya lagi sekarang!" teriak seorang produser dari kejauhan sana

"Nae. Baik! Sebentar.."

"Wufan.. Aku pergi dulu yah.." ucap SooYeon sambil tersenyum manis didepannya

"Er.. SooYeon.. Wait.."

Wufan langsung memeluk SooYeon dengan erat seperti tidak ingin kehilangannya lagi.. Dia sudah mulai takut jika harus di tinggalkan lagi oleh seorang wanita.

"Wufan..."

"Waeyo?" tanya SooYeon

Aku harus melindunginya...
Dengan sedaya upayaku...

"SooYeon..."

"Jiwai laguku dengan betul, ya?"

"Nae!" jawab SooYeon dengan girang lalu memamerkan senyum indahnya

Tap Tap

Mungkin dia tidak akan memaafkan aku kalau dia tahu kisah sebenarku dengan gitaris itu...

'Punca pertama aku berpacaran degannya bukan dengan ikhlas..'

Pasti kau akan membenci ku...
Tidak syak lagi...

'Lambat-laun dia pasti akan mengetahuinya juga.."

Walaupun dia sudah tahu mengetahui segalanya..dan dia membenciku..

Aku tetap akan pastikan di berjaya menjadi penyanyi..

Aku akan kerahkan seluruh kudratku..

===

"Terima kasih atas usaha kalian."

"Terima kasih atas usaha semua!"


"Akhirnya selesai juga! Aku ingin makan bersama Wufan..." ucap SooYeon sambil berlalu pergi

SKRETT

"Kenapa kau terlihat seperti itu?" tanya namja yang kini berada di hadapannya

"Aku tahu.. Aku minta maaf sebab buat kamu seperti itu.."

"Kenapa kamu ada di sini, Sehun-shi?" tanya SooYeon

"Aku datang kesini.. karena... Ingin melihatmu.."

"..."

"Apa kamu sudah mahu pulang?"

"Nae"

"Biar aku hantar kamu pulang.."

"Andwae! Gak usah.."

"Aku mahu pergi keluar bersama Wufan sekarang.."

"Malang sekali..."

"Tapi.. Disebabkan ada Wufan, aku ingin mengikuti kalian, nae?"

"Andwae!"

"Wae?"

"Apa kamu Jung Soo Yeon?" tanya seseorang dari seberang sana dengan tampang seriusnya

'Dia siapa yah?' batin SooYeon

"Nae, itu benar saya. Waeyo?"

"Hmph."

"Kamu bertuah sekali yah.. Dapat membuat debut di karenakan wajah kamu hanya mirip dengan ex-yeojachingunya Wufan!"

"Mwo...?!"

"SooYeon, jangan mendengan perkataan yeoja itu.." ingat Sehun yang berada di belkangnya

"Kamu sendiri tahu kan? Kalau wajah kamu itu mirip seperti ex-yeojachingunya Wufan?"

"Hanya orang yang kenal di saja berkata seperti itu.."

"Oh Sehun..."

"Kamu buat apa di sini?" tanya yeoja itu

"SooYeon, let's go."

"Ex-yeojachingu nya ialah..."

"pernah menjadi vokalis dalam sebuah band bersama Wufan!"

"Hatiku sakit sekali melihat kamu.. Aku terpaksa daki satu-satu tapak hasil usaha aku sendiri..."

"Tapi, kau cuman senang-senang aja dipilih hanya karena wajahmu mirip dengan ex-yeojachingunya!"

Apa aku hanya sekadar pengganti kekasih lama dia..?

"Maksudnya..."

"Hey!"

"Wufan!"

"Siapa yang menyuruh kamu datang kesini?" tanya namja itu, Wufan

"Mwo...?!"

Wufan... mengenal yeoja ini?


"Kawasan ini hanya untuk yang dapat kebenaran sahaja"

"Jadi, kamu bisa pulang sekarang!"

Yeoja tadi langsung menunduk menahan malu di antara ketiga Manusia yang berada di hadapannya

'Pertama kali aku melihat seorang Wufan membentak seorang yeoja' batin SooYeon dalam hati

"Hmm.."  yeoja tadi langsung menjeling ketiga Manusia di hadapannya itu dengan perasaan yang benci

"Nama aku Kwon YuRi!"

"Kita akan ketemu lagi! Aku berjanji!"

Kalau dia bukan kenalan Wufan...
Intinya, dia menginginkan Wufan menjadi produser albumnya?

"Sehun-shi yang diHormati, kenapa kamu membawa SooYeon ke sini?"

"Eh?!"

"Bukan.. bukan.. Kebetulan tadi kami berdua bertemu saja.."

"kalau kalian perlukan apa-apa, telfon aku aja ya!"

"Erm, jumpa lagi lain hari yah SooYeon, Wufan!" ujar Sehun sambil mengaburkan dirinya dari tempat itu

"Wufan... Gomawo.." ucap SooYeon sambil tersenyum manis

"Apa aku boleh bertanya sedikit, Wufan?" tanya SooYeon dengan nada perlahan

"Mwo?"

Bohong kalau aku tidak risau dengan hubungan Wufan dengan yeoja yang di ceritakan yeoja yang bernama Kwon Yuri tadi.
Sebab, aku terasa terganggu.,.

"Erm.. Apa betul apa yang dia cakap.."

"Soal bekas pacar kamu itu?" tanya SooYeon 

"Aku memang tidak mengerti apa yang dimaksudkannya.."

"Tapi, mungkin soal bekas pacarku saat aku sma dulu"

"Teman sekolah.."

"Nae."

"Aku ingin tahu soal kisah lama kamu!"

"Mwo?"

"Benaran? Kamu mahu dengar? Ceritaku tidak terlalu hebat.."

Sekarang sudah beberapa bulan aku dan Wufan berpacaran..
Tapi, aku belum kenal dia sepenuhnya lagi..

"Nae! Ceritain ke aku dong.."

"Hmmpp.."

"Ini permintaan Tuan Puteri."

"Yeay!"

ucap SooYeon girang sambil bergelayut manja di lengan Wufan, Wufan hanya melihatnya dengan tatapan yang, bisa dibilang sangat tampan.

Kalaulah aku diwaktu sekarang..
Aku akan menerima segala yang dikatakannya..

"Live House?" tanya SooYeon

"Apa ini tempat bermakna bagi kamu?"

"Nae."

"Memang bermakna... tidak pernah berubah sejak dulu."

"Eh?"

"Masa aku belajar dulu..Masa kami masih lagi band indie...Kami selalu membuat persembahan di sini.." jelas Wufan

Wufan pernah membuat persembahan di sini...


"Ah.. bekas pacarku itu.."

"Dulu.. dia itu vokalis band pertamaku.."

Dia vokalis band pertama..
Wufan...

"Bila kami mendapat peluang untuk debut, dia keluar dari band kami.."

"Kenapa dia berhenti? Dia gak mahu buat debut?"

"Dia mendapat tawaran dari seorang produser terkenal."

"Jadi dia berhenti karena ingin menjadi penyanyi solo"

"Tak mungkin..."

"Kalau mahu senang cerita... Dia gak sanggup ingin bersama kami yang baru mahu menjejak populariti."

"Dia rasa lagi senang dan layak kalau debut dengan produser yang sudah terkenal"

"Itu punca sebenar dia berhenti"

"Tak mungkin..."

"Apa hanya itu puncanya?"

"Eh.."

"Kenapa buat muka seperti itu?"

"Itu semua hanya cerita lama, SooYeon. Sudah masuk akrib."

"Okey?"

SooYeon langsung memeluk Wufan dengan erat. Sangat erat. Seperti dia tidak ingin melepaskan Wufan darinya.

"SooYeon..?

Teruk sekali...

Memang teruk...

Sampai hati yeoja itu membaut Wufan seperti ini...

Selema ini kan mereka membuat persembahan bersama?

Kenapa dia sanggup berbuat seperti itu..

Tak kira lah ramai mana orang yang membuat tawaran untuk aku sertai mereka..

Aku nekad. Aku tidak akan pernah meninggalkan dia!

Kenapa bukan aku...

Perempuan yang Wufan temui masa sekolah...

Kenapa bukan aku yang dia temui dulu?

"Kalau..."

"Kalau kamu temui aku masa sekolah dulu.."

"Aku pasti tidak akan meninggalkan kamu!"

"Kalay aku lah.. Pasti aku tidak akan mahu berpisah denganmu!"

"SooYeon... Gomawo~ya.."

Aku lain dari bekas pacarnya..

Aku bukan seperti dia..

Aku tidak akan menjadi seperti dia..

"Wufan.. Aku ingin meminta sesuatu.." 

"Aku..."

:"Mahu menyanyi di sana." ucap SooYeon sambil menunjuk kesuatu arah dengan jari telunjuknya

"Bukannya aku cemburu dengan bekas pacar kamu, tapi..."

"Tapi... hmmm.."

"Aku mahu membuat semua benda.."

"...yang kamu buat dengan bekas pacar kamu!!!" ucap SooYeon dengan girang

"Maaf.. Aku terlalu beria-ia kan?"

"Tergesa-gesa juga.." ucap SooYeon sambil menunduk

"Bukan begitu SooYeon.." ujar Wufan lalu menggenggam tangan SooYeon dengan erat

"Eh?"

"Aku ingin meminta mereka memainkan kitas uatu lagu."

===

"Salam sejahtera... Maaf mengganggu..."

Dekatnya penonton dengan pentas..

"Hanya mendendangkan sebuah lagu... Harap kalian sokong kami" ucap Wufan sambil mengukirkan senyuman khas nya

"SooYeon? Kamu baik-baik saja,kan?" bisik Wufan

"Nae."

"Aku baik-baik saja.."

Sebab.. Kamu ada disisiku, Wufan...

"Siapa budak ni?"

"Eh?"

Itulah bisik para penonton yang berada di tempat itu saat melihat seorang SooYeon menampilkan suaranya bersama Wufan di atas pentas

♪ Kutemui gadis seiras wajahmu di tengah kota..
Aku berdiri sendirian di angin lalu...
Kulihat ke langit biru..
Kurasa sakitnya tanpamu di sisiku.. ♪

Kau yang menemui aku.

Aku tak perlu risaukan kisah silam.

Kau yang merubah duniaku.

Aku kini ada untuk Wufan.

Cukuplah aku ada di sisi Wufan...

♪ Bila aku pejamkan mataku...
Aku hanya terbayang senyuman manismu. ♪

"Gomawo semuanya!"

Pap pap pap

"Siapa yeoja itu?"

"Ini lagu original kan?"

"Dia memang hebat!"

Itulah sorakan yang diberi oleh penonton yang melihat persembahan SooYeon bersama Wufan tadi

"Itukan Wufan dari Queen Records?"

"Maksudnya budak perempuan itu pasti artis baru!"

"Ini berita hebat!"


"Wu..Wufan...ada apa?"

"Rasanya seperti ada yang aku kenal salah satu dari mereka.."

"SooYeon, ayo kita lari sekarang!"

TAP TAP TAP

"Mereka tidak mengikuti kita!"

===

TBC

Heheh, yah '-'/ maaf, kepedekan yak? .-. okok, aku mau bilang, maaf kalau aku gak dapat balas komentar kalian di Life [Chapter 1] ><

Dan juga, :'( Kelanjutan ff itu gak ada kan? >____< aku kedelete! Sumpah! Aku gak sadar kalau bisa-bisanya aku kedelete file itu! Ampun banget :(
Di chapter 2 bakalan ada banyak HunSica! Keke :3 di tunggu yah kelanjutannya ;>
Aku mau fokus! Aku sambung hiatus lagi ^^  Sampai 14.09.2013
Selepas tarikh itu, aku bakalan BANJIT FF , wkss :D
Okok, mahu tahu kan ff selanjutnya apa? Lihat di COMING SOON ^^
TATA~~ :*

14 comments:

  1. FFnya keren thor :3 lanjutin yah ^^ tapi aku sedih, cerita Lifenya ngegantung dan terus ke sequelnya gini :(

    ReplyDelete
  2. Bagus! Lanjutin yah thor :D Di chapter ini udah ada sedikit HunSica nya ^^ lanjutt

    ReplyDelete
  3. daebak :D bisa di share preview chapt 2 nya gak? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gomawo ^^ preview? erm, aku hiatus dulu #plakk

      Delete
  4. Thor, please banyakin ff jessica nya yah :D Kalo bisa, itu ff agnts banget :O keke, maunya sama Kris ^_^ lanjutin ff ini yah thor ! ;>

    ReplyDelete
  5. Wahh, siapa tuh yang ngikutin mereka ? .-. lanjutt yah :D

    Erm, thor.. aku lihat 'ff coming soon' nya trouble? krissica kah? wah, aku gak sabar :D lagi juga, apa ff nya agnts? please di agnts-in yah ;D soalnya, lama gak baca ff bergenre angts :) Gomawo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. liat aja kelanjutannya nanti yah ^^

      hehhe.. sabar aja nae ;D selepas 14.09.13 aku bakalan share ff dan banjir ff lagi ;]

      Delete
  6. Lama banget hiatusnya .-. sampai bulan 9 o.o

    ReplyDelete
  7. Keren ff nyaa... Kenapa gak share di EXOShiDae fanfic? di sana ff jessica nya makin kekurangan :(

    ReplyDelete